MATEMATYKA W KUCHNI

Zdjęcia

Uczniowie klasy IV podczas lekcji matematyki piekli pyszne gofry. Wszystko w ramach innowacji matematyczne "Bliżej matematyki". Wraz z nauczycielką matematyki Elżbietą Pietruchą i wychowawczynią Elżbietą Mulak, odmierzali, kroili, miksowali, piekli i na koniec samodzielnie ozdabiali.

Uczniom wydaje się często, że nauka matematyki w codziennym życiu nie będzie zbyt przydatna. Nic bardziej mylnego! Matematykę można odnaleźć dosłownie wszędzie. Szczególne miejsce zajmuje także w każdej kuchni.

"Ile matematyki jest w kuchni?" Na to pytanie szukali odpowiedzi uczniowie klasy czwartej.

Cele:

- kształtowanie umiejętności matematycznych w aktywnym działaniu,

- doskonalenie pracy w grupach,

- nauka pracy wedługo instrukcji,

- kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy.

Przygotowanie do pracy:

Składniki na ciasto, podane w przepisie - należy przygotować taką ilość prodkutów, aby wystarczyło dla każdej grupy, przepis z instrukcją dla każdej grupy, gofrownica. Uczniowie z ogromnym podekscytowaniem przyjęcli wyzwanie. Najpierw czekało ich zadanie obliczania dokładnej ilości składników na gofry. Następnie musieli odmierzyć odpowiednią ilość każdego składnika. Po wykonaniu tych czynności mogli przystąpić do wypieku gofrów i ich ozdabiania według własnego pomysłu.

Zajęcia miały na celu kształcić praktyczne matematyczne umiejętności - uczniowie wyliczali, odmierzali, ważyli, a nawet odmierzali czas, który był potrzebny do wypieku gofrów.

Pracując nad tym projektem uczniowie mogli się przekonać, że znajomość matematyki jest potrzebna w każdej dziedzinie życia.

Powtórzyli też jednostki masy, czasu i pojemność i ich zamianę.

Udoskonalili pracę w grupie, umiejętność współpracy, umiejśtność planowania i gospodarowania czasem, dzieleniem się zadaniami.

Ciekawym dodatkiem pracy nad tym projektem była degustacja własnoręcznie przygotowanych i ozdobionych przez uczniów gofrów. Wykonane własnoręcznie smakują najlepiej.

Wnioski uczniów po zakończonym projekcie:

"Bez matematyki w kuchni ani rusz"

"Utrwaliliśmy umiejętność zbierania i opracowywania danych"

"Powtórzyliśmy przeliczanie jednostek"

"Samodzielnie przygotowywaliśmy posiłek"

"Matematyka jest nie tylko ciekawa ale i smaczna"