KWIATOWO - PSZCZELA INNOWACJA W STRUPINIE DUŻYM

Początki innowacji

Innowacja w praktyce

Uczniowie szkoły w Strupinie Dużym, aktywnie działają przez cały rok, by być EKO. Mimo pandemii koronawirusa i zdalnej nauki, w tym roku szkolnym, realizowana była innowacja pedagogiczna „Szkolny ogród zmysłów” Edukacja przyrodnicza w praktyce. W ramach jej realizacji, założony został szkolny ogród w którym dzieci z przedszkolnej grupy Krasnali, zasadziły: sezonowe warzywa, zioła, kwiaty oraz ziemniaki. Posadzone zostały także specjalne jabłonie i wysiana „kwietna łąka”. Na sporym terenie, nieopodal szkolnego boiska, powstała edukacyjna ścieżka przyrodnicza, gdzie pośród bujnych traw, zakwitły kolorowe kwiaty. Uczniowie, spacerując specjalnie wykoszonymi fantazyjnie alejkami, mają możliwość bezpośredniej obserwacji przyrody. Mogą jej doświadczać wszystkimi zmysłami. Klasa „0”, systematycznie uczestniczy w „zielonych zajęciach”, doglądając posadzonych przez siebie ziemniaczków, plewiąc wysiane zioła i warzywa i konsumując je na miejscu. Starsi uczniowie, głównie na terenowych lekcjach przyrody i biologii, chętnie zaglądają do kwietnego ogródka, uczestniczą w lekcjach na żywo, gdzie poznają budowę i cykl rozwojowy roślin, owady zapylające i proces przekształcania kwiatu w owoc i nasiona.

 W innowacji tej, ważnym punktem, są także działania, wspierające pszczoły. Uczniowie klasy III, złożyli kolorowy ul, wyposażyli go w ramki z węzą i woszczyną i ustawili na końcu kwietnej łąki, by pozostali uczniowie mogli na własne oczy „zajrzeć do ula”. Zasiedlony został także ulik, przeznaczony dla przyjaznej dzieciom, pszczoły murarki. Owady te, będące naturalnymi zapylaczami, zadbają o kondycję wysianych kwiatów, warzyw, ziół i drzewek owocowych. Dzieci, uczestniczące w prowadzonych w takiej formie zajęciach, szczególnie chętnie biorą udział w różnych kampaniach i konkursach wspierających przyrodę. Pierwsze efekty tych innowacyjnych działań są już widoczne. Uczniowie chętnie uczestniczą w lekcjach w terenie, interesują się przyrodą, pszczołami, polubiły zdrowy miód, biorą udział w konkursach. W podsumowanym w czerwcu konkursie powiatowym pn. „Siej kwiaty – wzmacniaj pszczoły” mamy dwie laureatki: Aleksandrę Piotrowską z klasy VII B i Oliwię Jabłońską z klasy IV.

Wraz z końcem roku szkolnego innowacja się nie kończy, ciąg dalszy nastąpi jesienią, gdy dzieci wrócą do szkoły na wykopki i pierwsze owoce z jabłoni. Nadal będziemy działać, a na razie odpoczywamy… Innowację realizują nauczyciele Barbara Werner i Marzena Wróbel.

Zapraszamy do obejrzenia fotorelacji z innowacji …