MATEMATYKA W KUCHNI
Uczniowie klasy IV podczas lekcji matematyki piekli pyszne gofry. Wszystko w ramach innowacji matematyczne "Bliżej matematyki". Wraz z nauczycielką matematyki Elżbietą Pietruchą i wychowawczynią Elżbietą Mulak, odmierzali, kroili, miksowali, piekli i na koniec samodzielnie ozdabiali.
Uczniom wydaje siÄ™ czÄ™sto, że nauka matematyki w codziennym życiu nie bÄ™dzie zbyt przydatna. Nic bardziej mylnego! MatematykÄ™ można odnaleźć dosÅ‚ownie wszÄ™dzie. Szczególne miejsce zajmuje także w każdej kuchni.
"Ile matematyki jest w kuchni?" Na to pytanie szukali odpowiedzi uczniowie klasy czwartej.
Cele:
- kształtowanie umiejętności matematycznych w aktywnym działaniu,
- doskonalenie pracy w grupach,
- nauka pracy wedługo instrukcji,
- kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy.
Przygotowanie do pracy:
SkÅ‚adniki na ciasto, podane w przepisie - należy przygotować takÄ… ilość prodkutów, aby wystarczyÅ‚o dla każdej grupy, przepis z instrukcjÄ… dla każdej grupy, gofrownica. Uczniowie z ogromnym podekscytowaniem przyjÄ™cli wyzwanie. Najpierw czekaÅ‚o ich zadanie obliczania dokÅ‚adnej iloÅ›ci skÅ‚adników na gofry. NastÄ™pnie musieli odmierzyć odpowiedniÄ… ilość każdego skÅ‚adnika. Po wykonaniu tych czynnoÅ›ci mogli przystÄ…pić do wypieku gofrów i ich ozdabiania wedÅ‚ug wÅ‚asnego pomysÅ‚u.
ZajÄ™cia miaÅ‚y na celu ksztaÅ‚cić praktyczne matematyczne umiejÄ™tnoÅ›ci - uczniowie wyliczali, odmierzali, ważyli, a nawet odmierzali czas, który byÅ‚ potrzebny do wypieku gofrów.
Pracując nad tym projektem uczniowie mogli się przekonać, że znajomość matematyki jest potrzebna w każdej dziedzinie życia.
Powtórzyli też jednostki masy, czasu i pojemność i ich zamianÄ™.
Udoskonalili pracÄ™ w grupie, umiejÄ™tność wspóÅ‚pracy, umiejÅ›tność planowania i gospodarowania czasem, dzieleniem siÄ™ zadaniami.
Ciekawym dodatkiem pracy nad tym projektem byÅ‚a degustacja wÅ‚asnorÄ™cznie przygotowanych i ozdobionych przez uczniów gofrów. Wykonane wÅ‚asnorÄ™cznie smakujÄ… najlepiej.
Wnioski uczniów po zakoÅ„czonym projekcie:
"Bez matematyki w kuchni ani rusz"
"Utrwaliliśmy umiejętność zbierania i opracowywania danych"
"PowtórzyliÅ›my przeliczanie jednostek"
"Samodzielnie przygotowywaliśmy posiłek"
"Matematyka jest nie tylko ciekawa ale i smaczna"