MATEMATYKA W KUCHNI

Zdjęcia

Uczniowie klasy IV podczas lekcji matematyki piekli pyszne gofry. Wszystko w ramach innowacji matematyczne "Bliżej matematyki". Wraz z nauczycielką matematyki Elżbietą Pietruchą i wychowawczynią Elżbietą Mulak, odmierzali, kroili, miksowali, piekli i na koniec samodzielnie ozdabiali.

Uczniom wydaje siÄ™ czÄ™sto, że nauka matematyki w codziennym życiu nie bÄ™dzie zbyt przydatna. Nic bardziej mylnego! MatematykÄ™ można odnaleźć dosÅ‚ownie wszÄ™dzie. Szczególne miejsce zajmuje także w każdej kuchni.

"Ile matematyki jest w kuchni?" Na to pytanie szukali odpowiedzi uczniowie klasy czwartej.

Cele:

- kształtowanie umiejętności matematycznych w aktywnym działaniu,

- doskonalenie pracy w grupach,

- nauka pracy wedługo instrukcji,

- kształtowanie umiejętności planowania własnej pracy.

Przygotowanie do pracy:

SkÅ‚adniki na ciasto, podane w przepisie - należy przygotować takÄ… ilość prodkutów, aby wystarczyÅ‚o dla każdej grupy, przepis z instrukcjÄ… dla każdej grupy, gofrownica. Uczniowie z ogromnym podekscytowaniem przyjÄ™cli wyzwanie. Najpierw czekaÅ‚o ich zadanie obliczania dokÅ‚adnej iloÅ›ci skÅ‚adników na gofry. NastÄ™pnie musieli odmierzyć odpowiedniÄ… ilość każdego skÅ‚adnika. Po wykonaniu tych czynnoÅ›ci mogli przystÄ…pić do wypieku gofrów i ich ozdabiania wedÅ‚ug wÅ‚asnego pomysÅ‚u.

ZajÄ™cia miaÅ‚y na celu ksztaÅ‚cić praktyczne matematyczne umiejÄ™tnoÅ›ci - uczniowie wyliczali, odmierzali, ważyli, a nawet odmierzali czas, który byÅ‚ potrzebny do wypieku gofrów.

Pracując nad tym projektem uczniowie mogli się przekonać, że znajomość matematyki jest potrzebna w każdej dziedzinie życia.

Powtórzyli też jednostki masy, czasu i pojemność i ich zamianÄ™.

Udoskonalili pracÄ™ w grupie, umiejÄ™tność wspóÅ‚pracy, umiejÅ›tność planowania i gospodarowania czasem, dzieleniem siÄ™ zadaniami.

Ciekawym dodatkiem pracy nad tym projektem byÅ‚a degustacja wÅ‚asnorÄ™cznie przygotowanych i ozdobionych przez uczniów gofrów. Wykonane wÅ‚asnorÄ™cznie smakujÄ… najlepiej.

Wnioski uczniów po zakoÅ„czonym projekcie:

"Bez matematyki w kuchni ani rusz"

"Utrwaliliśmy umiejętność zbierania i opracowywania danych"

"PowtórzyliÅ›my przeliczanie jednostek"

"Samodzielnie przygotowywaliśmy posiłek"

"Matematyka jest nie tylko ciekawa ale i smaczna"