PODRÓŻ Z CZERWONYM KRZESŁEM! REALIZACJA INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ.

Zdjęcia

Po raz trzeci uczniowie klasy IV zmierzyli się w grze edukacyjnej związanej z realizacją innowacji pedagogicznej „Bawię się i uczę. Gamifikacja jako sposób na wykorzystanie wiedzy w praktyce”.

Celem innowacji jest, by w formie zabawy sprawdzić umiejętność odnoszenia zdobytej wiedzy do praktyki oraz wdrażać dzieci do pracy w grupie na zasadach fair play.

Tym razem tematem zadań z języka polskiego, matematyki i edukacji czytelniczej była lektura „Czerwone krzesło” z serii autorstwa Andrzeja Maleszki „Magiczne drzewo”. Lekcja otwarta odbyła się  na dworze, a dzieci podróżowały miedzy kolejnymi stanowiskami, by zdobywać punkty. Przy  części stolików zadania nadzorowali eksperci, czyli zwycięzcy poprzedniej gry. Zadania dotyczyły wyszukiwania hasła w słowniku, odmiany przez przypadki i  znajomości części mowy. Dość trudnym zadaniem okazało się ułożenie gramatycznego domina oraz dopasowanie fragmentów teksu, by odtworzyć trzy losowo wybrane strony z książki. Uczniowie utrwalali wiedzę o świecie przedstawionym utworu poprzez uzupełninie rymowanki. 

Wiedza z matematyki również była sprawdzana w sposób praktyczny. Pierwsze zadanie polegało na zmierzeniu za pomocą taśmy mierniczej długości i szerokości placu zabaw w kształcie prostokąta i wykonaniu rysunku w skali 1:200. Drugie zadanie – gra karciana, wymagało umiejętności zamiany ułamków zwykłych na dziesiętne i odwrotnie. Trzecie zadanie matematyczne polegało na odczytaniu z cennika ceny biletów i obliczeniu kosztów podróży pociągiem. Najtrudniejsze dla czwartoklasistów okazało się wykonanie pomiaru za pomocą taśmy mierniczej i posługiwanie się skalą. Pozostałe zadania nie przysparzały większych trudności.

Niespodziewaną atrakcję zafundowała uczestnikom pogoda, ponieważ nagle spadł deszcz i trzeba było  przenieść się do szkoły. Już w klasie nastąpiło podsumowanie konkurencji, sprawdzenie poprawności wykonania zadań. Zwycięska drużyna  otrzymała oceny celujące oraz drobne nagrody rzeczowe. Uczniowie dokonali samooceny oraz podzielili się swoimi wrażeniami z realizacji kolejnych zdań.

Autorkami innowacji są panie Małgorzata Mielniczuk i Edyta Koszałka wspierane przez bibliotekarkę panią Beatę Wawerską.